سینستزیا در تیزهوشان
درمورد سینستزیا، همه فکر میکنند میدانند که یک دانش آموز تیزهوش چیست:
آنها باهوش هستند، ضریب هوشی ۱۳۰ یا بالاتر دارند، معمولاً حافظه خوبی دارند،
میتوانند فکر کنند و میتوانند حلمسئله کنند، از مدرسه و یادگیری لذت میبرند.
در حقیقت، ایده این که یک دانش آموز تیزهوش چیست، چنان آشنا است که توصیف بیشتر آنها را بی نیاز میکند.
با این وجود، آیا انواع دیگری از دانش آموزان تیزهوش وجود دارد؟
بله وجود دارد.
فراتر از ضریب هوشی بالا در افرادی که متعارفا تیزهوش شناخته میشوند، کودکان بااستعداد نیز حضور دارند.
آنهایی که از نظر هنری ، موسیقی ، رقص یا ورزش خوب هستند.
درواقع میتوان برای هر کودکی که دارای نوعی استعداد است، نوعی از تیزهوشی را مطرح کرد.
اما جدا از این موضوع هم امروز من میخواهم شما را با نوعی “تیزهوشی” آشنا کنم،
که شاید از آن چیزی نشنیده اید: کودک سینتستیک یا کودک دارای سینستزیا.
آیا تا به حال راجع به سینستزیا چیزی شنیدهاید؟
این که یک موسیقی بهصورت رنگی شنیده شود یا اینکه اسم فردی بهصورت رنگی دیده شود،
اینکه وقتی یک فردی را میبینید، صدای یک موسیقی را بشنوید
یا وقتی چیزی را لمس میکنید یک طعمی را ادراک کنید و موارد مشابه اینچنینی، چه حسی دارد؟
اینها نمونهای از سینستزیاست.
سینستزیا یک پدیده عصبشناختی و حالتی هشیارانه است
و زمانی رخ میدهد که یک محرک در یک دستگاه حسی، یک احساس در دستگاه حسی دیگر را فرا میخواند
یعنی تحریک یک بعد حسی سبب بهوجود آمدن تجاربی معمول، در بعد حسی دیگر که تحریک نشده است، میشود.
این در حالی است که در بعد حسی دوم تحریک حسی وجود ندارد.
به افرادی که دارای این ویژگی هستند افراد دارای سینستزیا یا افراد سینستت گفته میشود.
نمونههایی از افراد دارای سینستزیا گزارش شده است که درد را رنگی احساس میکنند،
رایحهها را میشنوند، مزهها را میشنوند، صداها برایشان مزه دارد، صداها را روی پوستشان احساس میکنند،
تصاویر را میشنوند و تصاویر را میچشند.
به نمادها با حواسشان پاسخ میدهند.
همچنین برخی افراد سینستزیایی به نمادها با حواسشان پاسخ میدهند.
درحقیقت، معمولترین شکلی که از سینستزیا گزارش شده است، شنیدن و دیدن حروف بهصورت رنگی است.
برای افراد سینستزیایی که حروف را رنگی میبینند، مصوتها و در خیلی از موارد صامتها نیز رنگهای مخصوص و ثابت دارند.
تجربه دنیا بهصورت سینستتیک، غنیتر و بینظیرتر از تجربه یک فرد معمولی است.
هیچ دو فرد دارای سینستزیا در پاسخ به محرکهای یکسان، چیز مشابهی را ادراک نخواهند کرد
حتی اگر هر دوی آنها یک نوع سینستزیا داشته باشند.
بنابراین تجربه سینستزیایی جهان شدیدتر از فردی است که سینستزیا نیست.
به همین شدت میخواهم توجه شما را جلب کنم.
اما باید توجه داشت ممکن است در ارتباط با این پدیده یکسری اشتباهاتی برای افراد رخ بدهد
مثلا بگویند سینستزیا توهم، استعاره، تداعی، شاعرانگی و مواردی از این قبیل است اما اینطور نیست.
یک کودک دارای سینستزیا قادر خواهد بود کارهایی انجام دهد که …
بحث من این است که ویژگی عجیب ادراک سینستزیایی موهبتی را درون خودش شکل میدهد.
نوعی از تیزهوشی است که قدرتهای ذهنی غیرمعمول را به افراد دارای سینستزیا میبخشد.
این موهبتها به این معنی است که یک کودک دارای سینستزیا قادر خواهد بود کارهایی انجام دهد که کودکان دیگر نمیتوانند
کارهای یکسانی را در بعضی زمینهها بهتر انجام میدهند.
سینستزیاها گیفتدهایی با حافظه بسیار قوی، دارای تمیز حسی پیشرفته، خلاقیت بیشتر و متمایل به حرفههای هنری هستند.
نه فقط این، بلکه تحقیقات ما نشان دادهاند
که افراد دارای سینستزیا در حوزه موهبت سینستزیاییشان باهوشتر و پیشرستر از آنچه که انتظار میرود، هستند.
بنابراین افراد دارای سینستزیا نوعی از کودکان تیزهوش و دارای نیازهای آموزشی ویژه هستند.
ما باید این نیازها را بررسی کنیم و عنوان کنیم که
آنها چطور میتوانند آنها را با آنچه که آموزش افراد دارای سینستزیا باید باشد تعیین کنند.